Η Παγκόσμια Ζωή του Ανθρώπινου Όντος και τα Στάδια Εξέλιξης

24 Η Παγκόσμια Ζωή του Όντος και τα Στάδια Εξέλιξης

Από τη Γέννηση στην Εξέλιξη – Μια Δύσκολη και Κοπιώδης Πορεία τoυ Ανθρώπου

 

Αγαπητές μου φίλες και αγαπητοί μου φίλοι,

« Εν αρχή ήν ο Λόγος και ο Λόγος ήν προς τον Θεόν, και ο Θεός ήν ο Λόγος. Ούτος ήν εν αρχή προς τον Θεόν πάντα δι’ αυτού εγένετο και χωρίς αυτού εγένετο ουδέ εν ο γέγονεν,εν αυτώ ζωή ήν και η ζωή τη σκοτία φαίνει και η σκοτία αυτό ού κατέλαβεν» Ιων.

Εάν μπορέσει κανείς να ξεφύγει από την πληροφορία του Συστήματος και να εισχωρήσει στον αληθινό κόσμο της γνώσης και στην πηγή της σοφίας (που πρέπει βέβαια να ανακαλύψει) η οποία αναβλύζει μέσα από την αρχαία ελληνική γραμματεία σίγουρα αξίζει τον κόπο να μελετήσει τα σπουδαία έργα που έγραψε ο επικός ποιητής Ησίοδος.

Δεν θα σταθούμε στο μνημειώδες έργο του Ησίοδου αλλά θα περιοριστούμε στα πέντε θνητά γένη που αναφέρει στο έργο του « Έργα και Ημέραι» για να τα θυμηθούμε :

1.Το «χρυσό»  γένος  «των ανθρώπων που έπλασαν οι αθάνατοι που τα Ολύμπια ανάκτορα κατέχουν..» Στίχοι 109-110

2.Το «αργυρό»  «δεύτερο γένος, μα πολύ χειρότερο κατόπι, το ασημένιο… μα ούτε στο σώμα ούτε στο νου ήταν όμοιο με το χρυσό»  Στίχοι 127-129

3.Το «χάλκινο» « και ο πατέρας Δίας έπειτα έπλασε το χάλκινο, το τρίτο γένος των θνητών ανθρώπων…» Στίχοι 143-145

4.Το «ηρωικό» «τέταρτο γένος έπλασε ο Δίας, ο γιός του Κρόνου επάνω στη πολύβλαστη γη πιο δίκαιο και πιο ανδρείο το θείο γένος των ηρώων που ονομάζονται ημίθεοι..» Σ. 157-160

5.Το « σιδερένιο» « νυν γαρ δη γένος εστί σιδέριον..» Στίχος 176

Οι περιγραφές του Ησίοδου για τα ανθρώπινα γένη σηματοδοτούν την εικόνα μιας αλήθειας ότι ο άνθρωπος είναι γνήσιο προϊόν θεϊκής δημιουργίας (Πλάτων,Τίμαιος κεφ.41) και όχι όπως μας μπερδεύουν μερικοί ότι εξελιχθήκαμε ως πρωτεύοντα θηλαστικά.

Το Βιβλίο της Γενέσεως στο κεφ. Β και στο στίχο 7 αναφέρει ¨..και έπλασεν ο Θεός τον άνθρωπον, χούν από της γής και ενεφύσησεν εις το πρόσωπον αυτού πνοήν ζωής και εγένετο ο άνθρωπος εις ψυχήν ζώσαν ¨ και στο στίχο 15 ‘’ Και έλαβε Κύριος ο Θεός των άνθρωπον, όν έπλασε, και έθετο αυτόν εν τώ παραδείσω της τρυφής,ε ργάζεσθαι αυτόν και φυλάσσειν ¨ και στο κεφ. 5 και στο στίχο 1 αναφέρει ‘’ Αύτη η Βίβλος γενέσεως ανθρώπων ΄ή ημέρα εποίησεν ο Θεός τον Αδάμ, κατ΄εικόνα Θεού εποίηεσν αυτόν¨

Το δε Κοράνι, επηρεαζόμενο από τη Βίβλο προσθέτει στο Κεφ.35 (Ο Δημιουργός) παρ. 1  « Δόξα στον Θεό, τον Δημιουργό των ουρανών και της γης ο οποίος στέλνει τους αγγέλους που έχουν δύο, τρεις και τέσσερεις (χερουβείμ) φτερούγες. Αυτός προσθέτει στην κτίση ό,τι  Αυτός θέλει. Ο Θεός είναι παντοδύναμος » και παρ.11 « Ο Θεός αρχικά σας έπλασε από χώμα και κατόπιν από σπέρμα και, στη συνέχεια ,σας έκανε ζευγάρι. Η γυναίκα δεν μεταφέρει στα σπλάχνα της ούτε γενιά οτιδήποτε χωρίς αυτό να το γνωρίζει ο Θεός. Τίποτα δεν προστίθεται ούτε αφαιρείται από την ηλικία ενός όντος που ζει χωρίς αυτό να καταχωριστεί στο Βιβλίο του Θεού, καθώς αυτό είναι εύκολο γα τον Θεό» και κεφ.23 «Οι Πιστοί» παρ.9-17 « Όσοι τηρούν με ακρίβεια τις ώρες της προσευχής-θα είναι οι πραγματικοί κληρονόμοι του Παραδείσου-Ευλογημένος ο Θεός ο τελειότερος δημιουργός-από τον Οποίο πλαστήκατε και θα πεθάνετε-και θα αναστηθείτε την ημέρα της Αναστάσεως (των νεκρών)- Πλάσαμε από πάνω σας επτά δρόμους (ουρανούς) χωρίς να παραμελήσουμε τίποτα κατά τη δημιουργία»

Τα ίδια περίπου αναφέρει και η Τορά των Εβραίων από την οποία πήραν τα στοιχεία δημιουργίας οι Χριστιανοί αλλά και οι Μουσουλμάνοι. Τη δημιουργία του σύμπαντος και του ανθρώπου διαβάζουμε και σε μύθους αλλά και στις παραδόσεις πολλών λαών όπως στην αρχαία Νορβηγική θρησκεία που έγινε κτήμα των σκανδιναβικών και γερμανικών λαών με το θεό Bor. Στο Ζωροαστρισμό με τον δημιουργό θεό Ahura Mazda. Στην αρχαία Βαβυλώνα με τη μυθολογία του Enuma Elish. Στην Αρχαία Αίγυπτο με τους θεούς Atum,Shu,Tefrut. Στους Αζτέκους συναντούμε τη θεά Coatlicue. Στην Κίνα τον Pan Gu ενώ στην Ιαπωνία το ζεύγος Izanagi – Izaanami κάτι σαν τον Αδάμ και την Εύα. Ενώ στην Ινδική κοσμολογία έχουμε πολλές θεότητες αλλά κυρίαρχες είναι ο Brahma,o Vishnu και o Shiva.

Oι μύθοι της δημιουργίας πολλών παραδόσεων και λαών (που δεν μπορούμε εδώ να παραθέσουμε σε λεπτομέρεια γιατί το θέμα μας δεν είναι η δημιουργία του σύμπαντος και του ανθρώπου) περιγράφουν το σύμπαν, σαν έργο ενός θεϊκού αρχιτέκτονα που χρησιμοποιεί « την ιερή γεωμετρία» ,για να ξεδιπλώσει τις διαστάσεις του,το οποίο στη συνέχεια διαστέλλεται (εάν αρκεστούμε σε ένα και όχι σε πολλά σύμπαντα όπως τώρα αποκαλύπτουν επιστήμονες ) αποτέλεσμα ενός  σοφού σχεδιασμού σε κάθε πτυχή του ,ενώ διέπεται από κανόνες και από αναλογίες των γεωμετρικών σχημάτων και τις διαδικασίες της φύσης.

Ολόκληρο το σύμπαν (οι αρχαίοι λαοί το αποκαλούσαν γη ή κόσμο) αποκαλύπτει τα μυστικά της ισορροπίας, του ρυθμού, της ενότητας στην πολυμορφία. Αυτή η αρμονία από πολλούς εκφράστηκε από ορισμένους αριθμούς κλειδιά ή Φ.

Ο Πυθαγόρας πρώτος παρατήρησε ότι τα φυτά και τα ζώα δεν μεγαλώνουν τυχαία αλλά σύμφωνα με ακριβείς μαθηματικούς κανόνες. Δεν είναι τυχαία δηλαδή τα όμορφα σχέδια των λουλουδιών.

Οι αρχαίοι βρήκαν ότι τα σχέδια των λουλουδιών βασίζονται σε γεωμετρική αναλογία. Επίσης η ακολουθία κάνει την εμφάνισή της στη διάταξη των φύλων γύρω από το μίσχο. Εμφανίζεται ακόμα και στην ανάπτυξη των βελόνων αρκετών ειδών ελάτου καθώς επίσης και στη διάταξη των πετάλων στις μαργαρίτες και τα ηλιοτρόπια. Μερικά κωνοφόρα δέντρα παρουσιάζουν τη σειρά αριθμών στη δομή της επιφάνειας των κορμών τους ενώ τα φοινικόδεντρα (όπως και οι σεκόγια της Αμερικής) στους δακτυλίους των κορμών τους.

Με τις πράξεις που έκανε ο Ιταλός μαθηματικός Fibonacci βρήκε ότι το κλειδί της ομορφιάς να είναι η αναλογία 1 προς 1.618 δηλαδή ο αριθμός Φ.

Η δημιουργία που κάποτε τα ιερά κείμενα, πολλά από τα οποία χρησιμοποιούνται και σήμερα, είχε εξηγήσει τόσο απλοϊκά στους αμόρφωτους τότε ανθρώπους (σκλάβους, γεωργούς,  χειρώνακτες και κτηνοτρόφους) για να γίνει κατανοητή σήμερα μετά από σχετικές έρευνες και αντιπαραθέσεις μας αφήνει να νοήσουμε ότι όλα πάνω στη γη από τα φυτά μέχρι τον ίδιο τον άνθρωπο αναπτύσσονται βάσει μιας αναλογίας και όχι τυχαία ή περιστασιακά.

Για παράδειγμα η σχέση, σε έναν άνθρωπο, από το πάτωμα ως τον ομφαλό και από εκεί μέχρι το κεφάλι είναι 1 προς Φ αν οι αναλογίες είναι ιδανικές. Προχωρώντας σε λεπτομερέστερα σημεία του ανθρωπίνου σώματος μπορούμε να παρατηρήσουμε και άλλες διαιρέσεις σε χρυσό λόγο όπως στο χέρι, πόδι και στο πρόσωπο (δόντια, μύτη, αυτί).Ο χρυσός αριθμός θεωρούνταν από τους αρχαίους έλληνες ως θεϊκή αναλογία και εφαρμόστηκε, όπως ξέρουμε, και στην αρχιτεκτονική (περίπτωση Παρθενώνος).

Σας παραθέτω όλα αυτά για να κατανοήσουμε ότι με την εξέλιξη των ερευνών και πειραμάτων σε όλους τους τομείς αλλά και με την πρόοδο της Κβαντικής φυσικής, της σωματιδιακής φυσικής και πυρηνικής φυσικής πολλά θα αλλάξουνε τα προσεχή χρόνια και θα ανατρέψουν αυτά που τόσο απλοϊκά πιστεύει ο κόσμος. Είτε μέσω των παραδοσιακών θρησκειών είτε μέσω των παραδόσεων

Το 2009 συμπληρώθηκαν 150 χρόνια από την έκδοση του πολύκροτου βιβλίου « Η καταγωγή των ειδών» που έγραψε ο Δαρβίνος ενώ το έτος αυτό είχε ανακηρυχτεί Έτος Δαρβίνου. Από τότε, όπως έχουν αποδείξει διάφορα πειράματα, η θεωρία της εξέλιξης όχι μόνο εξακολουθεί να επιβεβαιώνεται αλλά φαίνεται ότι και ο ίδιος ο ανθρώπινος οργανισμός εξελίσσεται στο διάβα των αιώνων. Είναι εμφανές ότι ο σημερινός άνθρωπος είναι διαφορετικός από εκείνον της εποχής του Δαρβίνου. Πώς όμως θα είναι ο άνθρωπος του μέλλοντος ? Το ερώτημα αυτό είχε τεθεί και ακόμη τίθεται από επιστημονικούς κύκλους, από το περιοδικό « Scientific American» .Έρευνες έδειξαν ότι μερικοί φαντάζονται τον μελλοντικό άνθρωπο έτσι όπως τον έβλεπαν πριν από χρόνια σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Με τεράστιο και κεφάλι και μεγάλο μυαλό, με μάτια που εκπέμπουν ενέργεια και μπορούν να διαπεράσουν την ύλη, με πλατύ μέτωπο ή με κεραίες και φυσικά με υψηλή νοημοσύνη. Άλλοι πιστεύουν πως το ανθρώπινο είδος δεν εξελίσσεται πλέον βιολογικά παρά μόνο όσον αφορά τον πολιτισμό και την ηθική. Υπάρχουν και εκείνοι που προβλέπουν την καταστροφή του ανθρώπου και της ανθρωπότητας (υπάρχουν και ελληνικές εφημερίδες που συνέχεια κάνουν τέτοια αναφορά μέχρι πρότινος).Αυτό που αποδείχνουν όμως σύγχρονες μελέτες όπως εκείνες των επιστημόνων των Πανεπιστημίων Λονδίνου, Γιούτα, Γουινσκόνσιν, Χάρβαρντ κ.τ.λ. αφορούν περιοχές του ανθρωπίνου γονιδιώματος που έχει «ίχνη» προσφάτων τροποποιήσεων που ενισχύουν την ικανότητα των ανθρώπων να επιβιώσουν και να αναπαραχτούν.

Το «New Scientist»είχε προ ετών κάνει γνωστό ότι σε μερικές περιοχές της Αφρικής γονίδιο προσφέρει προστασία κατά της μόλυνσης από τον ιό HIV-1.Πάντως είναι βέβαιο ότι ο άνθρωπος, όπως απέδειξαν πειράματα αμερικανικών πανεπιστημίων, στην Αφρική και την Κίνα οι διαπιστωμένες αλλαγές-από μόλυνση του περιβάλλοντος ή τις ασθένειες-ήταν αποτέλεσμα προσαρμογής των ανθρώπων στο περιβάλλον. Η θεωρία της «φυσικής επιλογής» το Καρόλου Δαρβίνου εξήγησε μερικώς πώς εξελίσσονται τα είδη με την προσαρμογή τους στο περιβάλλον κάτι που τώρα διαπιστώνουμε και στον άνθρωπο.

Τα τελευταία χρόνια μελέτη, από γενετιστές, των γονιδίων αποδείχνει ότι ο άνθρωπος εξελίσσεται αλλά και γίνεται και πιο ανθεκτικός. Πώς όμως θα είναι ο άνθρωπος με την πρόοδο της εξωσωματικής γονιμοποίησης, την κλωνοποίηση, την τροποποίηση του DNA,την εξέλιξη της γενετικής τεχνολογίας ? Θα είναι ο άνθρωπος πιο ανθεκτικός στο αφιλόξενο, όπως αναμένεται,-περιβάλλον έτσι όπως σιγά σιγά διαμορφώνεται-ή θα είναι πιο όμορφος, πιο ψηλός, πιο ευφυής και πιο υγιής ? Θα τον αφήσουνε να γίνει όλα αυτά ή θα του φορτώσουν ανίατες ασθένειες με εμβόλια ή ακατάλληλα φάρμακα για να μειωθεί ο αριθμός του παγκόσμιου πληθυσμού, που αυξάνεται τρομακτικά και σε βάρος της φύσης που άλλοτε λατρεύτηκε (και ακόμη λατρεύεται σε ορισμένες περιοχές) σαν Θεότητα ? Η μήπως θα έχει μικρότερο σώμα, μικρότερο εγκέφαλο, μεγαλύτερα άκρα εξ αιτίας της χρήσεως του πληκτρολογίου, των υπολογιστών και των ηλεκτρονικών συσκευών (που αναμένεται να εξελιχτούν) όπως ανέφερε, προ ετών, η Βρετανική SUN ?

Μετά τη σύντομη εισαγωγή στη δημιουργία του κόσμου και του ανθρώπου, σύμφωνα με τις παραδόσεις, θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι άλλο είναι η ανθρώπινη εξέλιξη επί της γης που είναι ορατή και άλλο η ψυχική και πνευματική του πορεία που είναι σχεδόν αόρατη.

Ο Πλάτων έλεγε ότι « το σώμα είναι ο ναός της ψυχής» και δίδασκε ότι μετά την περιπλάνηση της ψυχής μας στους ουράνιους τόπους (άραγε σε ποιο επίπεδο ή σύμπαν) γνώρισε τις ιδέες και συντελέσθηκε το γεγονός της φυσικής μας γέννησης. Τότε η ψυχή μας εισήλθε στο σώμα μας. Το γεγονός αυτό στάθηκε η αιτία ώστε να ξεχάσουμε τις ιδέες. Στη συνέχεια η λήθη αυτή παγιώθηκε και η ψυχή μας άρχισε να τροφοδοτείται με αντίγραφα των ιδεών. Το δυστύχημα κατά τον Πλάτωνα όμως δεν είναι η πλάνη μας η ίδια αλλά το γεγονός ότι δεν έχουμε συνείδησή της. Επειδή έχουμε ξεχάσει τις ιδέες δεν συνειδητοποιούμε ότι αυτά που βλέπουμε με τις αισθήσεις μας είναι απατηλές εικόνες των πραγμάτων και πιστεύουμε ότι είναι τα αληθινά όντα.

Και ενώ είναι δύσκολο για μας να παρακολουθήσουμε την ψυχική εξέλιξη των ανθρώπων, προ και μετά τον θάνατο, πρέπει να αρκεστούμε αλλά και να επιδιώξουμε την πνευματική εξέλιξη για την οποία μεγάλοι δάσκαλοι έχουν μιλήσει συνεχώς και έχουν παροτρύνει τους μαθητές τους να μην την αμελούν.

Πολλοί αναφέρονται σε επτά στάδια ή επίπεδα εξέλιξης αλλά πρέπει να διευκρινίσουμε ποιες εξελίξεις, εάν λάβουμε υπόψη ότι όλοι οι άνθρωποι δεν έχουν την ίδια εξέλιξη και τις ίδιες δυνατότητες για εξέλιξη. Πολλοί αναφέρονται και στη δημιουργία ενός αληθινού εαυτού με τη μελέτη και τη βοήθεια ασκήσεων. Είναι όμως τόσο εύκολο ? Και ποιες είναι αυτές οι ασκήσεις που θα διαμορφώσουν τον αληθινό εαυτό σύμφωνα με τις οδηγίες των μεγάλων δασκάλων ή γκουρού.

Πριν όμως από οποιαδήποτε εφαρμογή κάποιας διδασκαλίας ή κάποιος άσκησης ή συστήματος (τα ακριβοπληρωμένα σεμινάρια βοηθούν ως ένα σημείο)  θα πρέπει να έχουμε  ‘ανακαλύψει’ τι είναι ψυχή και τη είναι πνεύμα. Να μάθουμε ποιοι είμαστε και τι επιδιώκουμε από την παρούσα ζωή. Να έχουμε ξεκαθαρίσει μέσα μας τους πνευματικούς στόχους εφόσον τους ψυχικούς αδυνατούμε να τους προσεγγίσουμε. Με λίγα λόγια πρέπει να μάθουμε ποιοι είμαστε για να γίνουμε αυτοί που θέλουμε να γίνουμε και όχι αυτοί που άλλοι θέλουν να γίνουμε.

Ο Σρι Ραμακρίσνα όπως μας διδάσκει δια μέσου του ευαγγελίου του, όπως το αποκάλεσε ο μαθητής και μεταφραστής -του φίλος και συνεργάτης μου -Γιάνννης Μανέτας το 1992,σε μια διδασκαλία που έκανε στις 3/8/1884 στους παρευρισκόμενους είχε πει, για όσους είχαν εξασκηθεί στη Γιόγκα και αντιλαμβανόταν το τι τους έλεγε , ‘ Η Κουνταλίνι όταν αφυπνιστεί (φυσικά με κατάλληλες ασκήσεις) περνά μέσα από  τα κατώτερα κέντρα  και φτάνει στο Ανάχατα που είναι στην περιοχή της καρδιάς. Παραμένει εκεί. Τότε ο νους του αναζητητή έχει αποσυρθεί από τα τρία κατώτερα κέντρα (προηγήθηκαν διδαχές για τα κέντρα αυτά που κρατούν τον αναζητητή κολλημένο στα πάθη του).Νιώθει το ξύπνημα της Θεϊκής Συνείδησης και βλέπει Φως. Βουβός από κατάπληξη βλέπει αυτήν την ακτινοβολία και αναφωνεί « Τι είναι αυτό ? Τι είναι αυτό ?»

«Αφού περάσει μέσα από τα έξι κέντρα η Κουνταλίνι φτάνει στον χιλιοπέταλο λωτό που ονομάζεται Σαχασράρα, και ο αναζητητής περνάει στο σαμάντχι. Σύμφωνα με τη Βεντάντα αυτά τα κέντρα ονομάζονται μπχούμι δηλαδή επίπεδα. Υπάρχουν επτά τέτοια επίπεδα. Το κέντρο της καρδιάς αντιστοιχεί με το τέταρτο επίπεδο των Βεδών. Σύμφωνα με τα Τάντρας, σ’ αυτό το κέντρο υπάρχει ένας δωδεκαπέταλος λωτός που ονομάζεται Ανάχατα.

«Το κέντρο που ονομάζεται Βισούντχα είναι το πέμπτο επίπεδο. Αυτό το κέντρο βρίσκεται στο λαιμό και έχει ένα λωτό με δεκαέξι πέταλα. Όταν η Κουνταλίνι φτάνει σ’ αυτό το επίπεδο, ο λάτρης λαχταρά να μιλάει και να ακούει μονάχα με το Θεό. Όταν ακούει συζητήσεις για κοσμικά θέματα και για ‘τη γυναίκα και τι χρυσό΄ (ενδεχόμενες προσκολλήσεις) υποφέρει πάρα πολύ. Φεύγει από τα μέρη όπου γίνονται τέτοιες συζητήσεις.

« Έπειτα έρχεται το έκτο επίπεδο, που αντιστοιχεί με το κέντρο που ονομάζεται Αγκνια. Αυτό το κέντρο βρίσκεται ανάμεσα στα φρύδια και έχει ένα λωτό με δύο πέταλα. Όταν η Κουνταλίνι φτάνει εκεί, ο αναζητητής βλέπει τη μορφή του Θεού. Αλλά, παραμένει ακόμα ένα λεπτό εμπόδιο ανάμεσα στο λάτρη και το Θεό. Είναι σαν το φως που είναι μέσα σε ένα φανάρι. Μπορεί να έχεις την αίσθηση ότι αγγίζεις το φως, παρ’ ότι δεν το αγγίζεις πραγματικά, εξαιτίας του γυαλιού που σ’ εμποδίζει. Εδώ η επίγνωση δεν είναι πλήρης, επειδή ακόμα υφίσταται κάποιο ίχνος αυτό-συνειδήσεως.

«Το τελευταίο απ’ όλα είναι το έβδομο επίπεδο που, σύμφωνα με τα Τάντρας, είναι το κέντρο με το χιλιοπέταλο λωτό. Όταν η Κουνταλίνι φτάνει εκεί, η καθαρή Θεία-Συνείδηση ολοκληρωτικά αντικαθιστά την αισθητή αντίληψη και ο αναζητητής περνάει στο τέλειο σαμάντχι. Σ’ εκείνο το λωτό κατοικεί ο Στα-τσιντ-άναντα Σίβα, το Απόλυτο. Εκεί η Κουνταλίνι, η αφυπνισμένη Δύναμη, ενώνεται με τον Σίβα. Είναι αυτό που ονομάζεται ένωση του Σίβα και της Σάκτι.

 «Όταν η Κουνταλίνι φτάνει στο Σαχασράρα και ο νους περνάει στο τέλειο σαμάντχι ο αναζητητής χάνει κάθε αίσθηση του εξωτερικού κόσμου. Δεν μπορεί πια να διατηρήσει το φυσικό του σώμα. Αν ρίξεις γάλα στο στόμα του τρέχει έξω. Σ ’ αυτήν την κατάσταση, η ζωτική-αναπνοή, η πράνα, παραμένει για είκοσι μία μέρες κι’ έπειτα φεύγει.

« Αφού επιτύχουν το σαμάντχι μερικές ψυχές (ευνόητο ότι λίγοι το καταφέρνουν) με δική τους πρωτοβουλία διατηρούν το  ‘εγώ της γνώσης’. Αλλά αυτό το εγώ δεν δημιουργεί καμιά προσκόλληση. Είναι σαν μια γραμμή ζωγραφισμένη στο νερό.

Όπως ακούσατε για να φτάσει ένας μαθητής ή αναζητητής σε υψηλά επίπεδα πρέπει επί χρόνια να εξασκείται με κόπο και αυταπάρνηση, να διδάσκεται σωστά και να μελετάει επιλεγμένα κείμενα. Εάν κάποιος δεν έχει αυτή τη δυνατότητα αυτή τότε θα αρκεστεί να είναι ενάρετος και να προσεύχεται στο θεό που επιλέγει.

Για να προσεγγίσουμε τον πνευματικό μας εαυτό, όσοι δεν έχουμε προχωρήσει σε ανώτερο επίπεδο επίγνωσης, θα πρέπει :

1.Να επανασυνδεθούμε με την ουσία μας και να ανακαλύψουμε τον αυθεντικό μας εαυτό τον οποίο έχουμε ξεχάσει ή παραμερίσει ή απωλέσει προς όφελος της καθημερινότητας, των υποχρεώσεων, των προβλημάτων και ίσως των ανικανοποίητων αναγκών και παθών.

2.Να εκμεταλλευτούμε μια αφύπνιση είτε μέσω διδασκαλιών είτε μια παρότρυνσης. Αφού κάνουμε την επιλογή και την προσπάθειά μας (και φυσικά αυτό πρέπει να γίνεται τακτικά σαν άσκηση) να προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε και να συνδεθούμε με τον αληθινό μας εαυτό που ίσως ποτέ δεν γνωρίσαμε ή νομίζουμε ότι έχουμε γνωρίσει. Να επανασυνδεθούμε με την ουσία μας επιστρατεύοντας τις αισθήσεις μας με ή χωρίς τη χρήση ασκήσεων. Εάν είμαστε τυχεροί και έχουμε βρει έναν φωτισμένο δάσκαλο τόσο το καλύτερο. Τότε θα έχουμε τη δυνατότητα να δοκιμάσουμε πνευματικές ασκήσεις και διδαχές με στόχο να μπούμε σε ένα φωτεινό μονοπάτι που θα μας οδηγήσει σε μια ανώτερη πνευματική και ψυχική πορεία και εξέλιξη.

3.Ο τρόπος ζωής που θα επιλέξουμε θα καθορίσει και τη μελλοντική μας πνευματική πορεία. Εργαλεία όπως η προσευχή, ο διαλογισμός, οι επικλήσεις, οι πνευματικές ασκήσεις και συζητήσεις και η εφαρμογή των διδαχών που θα ακούμε και θα επιλέξουμε σίγουρα θα μας ανοίξουν τις πύλες μιας καλύτερης πνευματικής ζωής και μιας επιδιωκόμενης εξέλιξης.

4.Τ ο θέμα είναι να περάσουμε από το σκοτάδι στο φως, από την άγνοια στη γνώση και από την πλάνη στην αλήθεια. Το μονοπάτι είναι δύσκολο αν όχι δύσβατο αλλά οδηγεί στην αυτογνωσία, την τελειότητα και την ευτυχία.

5.Στο δύσκολο ταξίδι της πνευματικής πορείας θα πρέπει να τιθασεύσουμε τα πάθη μας και τα θέλω μας. Αλλά κυρίως τον εγωϊσμό μας. Ο εγωϊσμός είναι το μέγιστο εμπόδιο στην πνευματική και ψυχική πορεία ενός ανθρώπου. Όταν έλεγε ο Ιησούς Χριστός «αγάπα τον πλησίον σου ως σεαυτόν» (Ματθ. Κβ 37-39) προκαθόριζε την πορεία του ανθρώπου προς τη θέωση αλλά λίγοι αυτό το είχαν αντιληφθεί (σήμερα δε σχεδόν κανένας..)

7/..

6.Δεν πρέπει να ξεχνούμε ποιες πράξεις, λόγια, άνθρωποι και ενέργειες γίνονται εμπόδιο στην πνευματική μας εξέλιξη. Πολλές φορές οι φίλοι και ο περίγυρος είναι ένα μεγάλο εμπόδιο και πρέπει αυτό να το αντιληφθούμε έγκαιρα. Αντίθετα μια επιλεγμένη και σωστή ομήγυρη, όπως η δική μας, βοηθάει στην εξέλιξή μας .Για μια επιθυμητή πορεία προς την αυτογνωσία και το φως. Πολλές φορές επικρίνουμε τους άλλους που γίνονται εμπόδιο στην εξέλιξή μας ενώ δεν βλέπουμε ότι το μεγάλο εμπόδιο είναι οι σκέψεις και οι πράξεις μας. Στο σημείο αυτό να διαβάσουμε τον Ματθαίο (7,3-4) και να θυμηθούμε τι είπε ο Χριστός « Τι δε βλέπεις το κάρφος το εν τω οφθαλμώ του αδελφού σου, την δε εν τω σω οφθαλμώ δόκον ου κατανοήεις »

7.Ο αγώνας ξεκινάει όταν διαπιστώσουμε τι θέλουμε ,που βρισκόμαστε (δηλαδή σε ποιό επίπεδο ή κατάσταση)και που θέλουμε να φτάσουμε-χωρίς ψευδαισθήσεις και πλάνες. Ο δρόμος είναι μακρύς και επίπονος. Χρειάζεται υπομονή, υπακοή, άσκηση και επιμονή. Δεν πρέπει να εμπλακούμε σε διδασκαλίες αυτοαποκαλούμενων διδασκάλων και άχρηστων ασκήσεων ή θεωριών. Το ένστικτό μας πρέπει να είναι το φανάρι που θα μας οδηγήσει στο επίπεδο που επιθυμούμε μέσα από δύσβατους και κουραστικούς δρόμους. Η αυτογνωσία και η αυτοπραγμάτωση δεν προσφέρεται αλλά κατακτάται αρκεί να έχουμε δύναμη θέλησης και την αποφασιστικότητα.

Και μια που αναφέραμε την αυτοπραγμάτωση (μια λέξη που δεν αναφέρει καν ο Καθ. Γ. Μπαμπινιώτης στο λεξικό του) να κλείσουμε το θέμα μας με αυτά που ανέφερε και έγραψε ένας σπουδαίος Αμερικανός ψυχολόγος προ πενήντα περίπου ετών, ο Abraham Maslow (1908-1970) ο οποίος έμεινε στην ιστορία της ψυχολογίας με τη «Θεωρία ιεράρχησης των αναγκών» του.

Ο Maslow είναι αυτός που μέσα από τη διδασκαλία του και τα βιβλία του (όπως το Motivation and Personality ) έχει αναπτύξει τη θεωρία της Προσωπικής Ανάπτυξης (auto actualization). Όταν δίδασκε φυσικά υποδήλωνε ότι όλα τα άτομα έχουν μια εγγενή ανάγκη για την προσωπική ανάπτυξη η οποία λαμβάνει χώρα μέσω της διαδικασίας της αυτοπραγμάτωσης. Δημιούργησε μια, υποθετική, πυραμίδα με την ιεράρχηση των αναγκών (Hierarchy of Needs) δίδαξε ότι οι άνθρωποι είναι σε θέση να αναπτυχθούν 9 επομένως και να εξελιχθούν) ανάλογα με την ικανοποίηση των αναγκών τους. Μόνο όταν ένα επίπεδο ανάγκης ικανοποιείται τότε μπορεί να αναπτυχθεί ένα άτομο. Ο Maslow  αναφέρει ότι όλα τα άτομα έχουν την ανάγκη να βλέπουν τους εαυτούς τους σαν ικανά και αυτόνομα ενώ τα περιθώρια ανάπτυξης ενός ατόμου είναι απεριόριστα. Επίσης ότι στην πορεία κάθε ατόμου προς την αυτοπραγμάτωση πρέπει να βιώνεται πλήρης κάθε στιγμή ενώ πρέπει να αξιοποιείται κάθε δυνατότητα. Τέλος,o Maslow προτείνει 8 (όχι 7) τρόπους που οδηγούν ένα άτομο, βήμα βήμα, στην αυτοπραγμάτωση.

Αναζήτηση της απόλυτης εμπειρίας – Μείωση της άμυνας του εγώ- Να Ακολουθεί κανείς το ένστικτό του –Να προσπαθεί συνεχώς -Η ειλικρίνεια να καταστεί δεύτερη φύση του μαθητή -Ωρίμανση και ασφάλεια / Γνώση του εαυτού – Να ζει κανείς στο μέγιστο τη ζωή του.

Βασίλης Χατζόπουλος

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.